slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Rabu, 23 November 2011

Syamsul Harap Kemenangannya Bawa Kebaikan


Syamsul Yusof
PUTRAJAYA: Pemenang anugerah Pengarah Terbaik Festival Filem Malaysia 24, Syamsul Yusof, 26, menerusi filem KL Gangster, berharap kemenangannya akan memberi kebaikan kepada industri filem tempatan.
Jelasnya, dia berharap filem-filemnya bukan sahaja dapat membantu perkembangan dunia perfileman tanah air malah memberi mesej yang baik kepada masyarakat.
"Sebelum datang ke sini, saya berdoa jika saya menang biarlah kemenangan saya ini memberi manfaat pada industri, jika tidak, biarlah saya tidak menang.
"Saya tidak berharap kemenangan kerana pada saya sudah tercalon itu sudah cukup baik," ujarnya ketika ditemui di selepas majlis Festival Filem Malaysia 24, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, di sini, Ahad.
Tambah Syamsul, kemenangan tersebut juga ditujukan kepada bapanya Datuk Yusof Haslam yang banyak memberi tunjuk ajar dan sokongan selama ini.
"Saya berterima kasih kepada ayah kerana mengajar saya dari kecil tentang filem dan sekarang baru saya faham apa yang dia maksudkan dulu.
"Saya faham kenapa dulu ayah sering tidak puas hati walaupun saya sudah buat yang terbaik," katanya.
Dalam pada itu, dia berkata kemenangan tersebut turut dibantu oleh orang yang berada sekelilingnya selama ini.
KRU raih lapan anugerah daripada 12 pencalonan.
"Kemenangan ini bukan saya seorang tetapi semua orang yang berada di sisi saya dan banyak membantu saya membuat sesebuah filem," katanya.
Syamsul memenangi dua kategori menerusi filem KL Gangster iaitu Pengarah Terbaik dan Penyunting Terbaik, manakala filem tersebut mengondol enam anugerah keseluruhan termasuk Penataan Bunyi Terbaik, Lakon Layar Terbaik, Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik, dan filem Box-Office Terbaik.
Sementara itu, Yusri Abdul Halim menganggap, penggunaan teknik pengimejan berkomputer (CGI) dalam filem arahannya, Hikayat Merong Mahawangsa (HMM) membuatkan filem terbitan KRU Studios itu dinobatkan sebagai Filem Terbaik Festival Filem Malaysia 24.
"Saya bersyukur dengan kejayaan ini dan percaya setiap filem yang tercalon mempunyai kehebatan masing-masing.
"Rasanya, HMM dinobatkan sebagai filem terbaik pun kerana penggunaan teknikal yang dibikin dalam filem itu," katanya.
Selain Filem Terbaik, HMM berjaya merangkul lapan anugerah daripada 12 pencalonan yang antaranya ialah Skor Muzik Asal Terbaik (Edry Abdul Halim), Pereka Kostum Terbaik (Rosada Abdul Hamid), Sinematografi Terbaik (Mohd Noor Mohd Kassim) dan Penataan Seni Terbaik (Anuar Paharudin/Kek Ting Lim).
Dalam pada itu, tambah Yusri, Syamsul sememangnya layak dinobatkan sebagai Pengarah Terbaik menerusi filem KL Gangster dan percaya setiap kemenangan yang diperoleh menunjukkan pergerakan industri perfileman tempatan yang semakin maju.
Ditanya adakah Syamsul kini merupakan pesaing Yusri dalam industri perfileman, kata pengarah itu:
"Saya tahu, anugerah Pengarah Terbaik langsung tidak layak untuk saya dan tidak wujud siapa pesaing siapa dalam kamus kerja kami.
"Cuma, untuk masa akan datang, saya akan memperbaiki mana-mana kelemahan diri agar filem yang dihasilkan itu lebih berkualiti bukan sahaja dari segi teknikal sahaja tetapi juga jalan ceritanya juga," ujarnya. - mStarOnline

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga