slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Selasa, 6 Disember 2011

Tahap kecergasan Chong Wei menurun


PRESTASI jaguh perseorangan badminton negara, Datuk Lee Chong Wei akan kembali berada di puncak menjelang Mac atau April tahun depan.
Jurulatih perseorangan negara, Tey Seu Bock berkata, ketika ini Chong Wei masih lagi dalam proses pemulihan selepas mengharungi banyak kejohanan sepanjang tahun ini.
Jelasnya, dalam masa terdekat ini, agak sukar buat Chong Wei untuk kembali ke tahap terbaiknya kerana pemain berusia 29 tahun itu memerlukan masa bagi menjalani proses pemulihan terutama fizikalnya.
"Saya tidak nafikan, Chong Wei ketika ini memang keletihan selepas apa yang dilalui sepanjang tahun ini.
"Saya tidak mahu memberikan sebarang tekanan kepada Chong Wei. Biarlah dia menjalani proses pemulihan secara berperingkat kerana jika terlalu tertekan, ia boleh mengundang risiko buat dirinya," jelas Seu Bock.
Andai dibuat penilaian berdasarkan kenyataan yang diberikan Seu Bock itu, Chong Wei berkemungkinan gagal dalam misinya untuk mempertahankan kejuaraan pada Kejohanan Badminton Siri Super Akhir di Liu Zhou, China bermula 12 Disember ini.
Malah, peluangnya untuk merangkul kejuaraan ketujuh pada Terbuka Malaysia 2012 Januari tahun depan juga agak tipis.
Ini kerana, prestasinya masih belum kembali berada pada tahap sebenar bagi mengharungi dua kejohanan tersebut.
Bagaimanapun, Seu Bock menjelaskan bahawa apa yang paling penting ketika ini adalah persiapan Chong Wei bagi memburu pingat emas pertama buat kontinjen Malaysia pada temasya Sukan Olimpik 2012 di London.
"Saya tak cakap Siri Super Akhir dan Terbuka Malaysia tidak penting buat Chong Wei. Dia akan beraksi seperti biasa dalam dua kejohanan tersebut tetapi saya lebih memikirkan mengenai persiapan ke Sukan Olimpik nanti.
"Saya tidak mahu mengambil sebarang risiko. Seperti saya katakan, Chong Wei memerlukan masa untuk kembali berada pada tahap terbaiknya.
"Jadi, saya menjangkakan dia akan berada pada tahap prestasi terbaik pada Mac atau April dan mengekalkannya sehingga berlangsungnya Sukan Olimpik.
"Jika kita lihat, prestasi Chong Wei tahun ini mula berada di puncak ketika dia memenangi Seluruh England Mac lalu dan selepas itu aksinya cukup konsisten sehinggalah Terbuka China bulan lalu.
"Sebab itu, jika boleh saya mahu dia melakukan perkara yang sama tahun depan kerana Sukan Olimpik akan bermula pada Julai," kata Seu Bock.
Sebelum ini, faktor keletihan dianggap sebagai punca terhadap kemerosotan prestasi Chong Wei sehingga memaksa pemain No. 1 dunia itu menarik diri daripada beraksi pada Grand Prix (GP) Emas Terbuka Macau minggu lalu.
Ini kerana, Chong Wei terpaksa mengharungi jadual kejohanan yang padat sehingga menyaksikan dia gagal mara ke pentas final apabila tewas pada peringkat separuh akhir Terbuka Hong Kong pada 20 November dan Terbuka China lima hari kemudian.
Paling memeritkan, dia tewas kepada seteru utama, Lin Dan. - KOSMO

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga