slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Rabu, 14 September 2011

Serena hanya didenda RM6,000



NEW YORK: Serena Williams lega semalam apabila dikenakan denda sekadar AS$2,000 (RM6,000) kerana keceluparannya pada final tenis Terbuka Amerika Syarikat, apabila dia memaki hamun pengadil perlawanan pada perlawanan penentu kejuaraan kelmarin.

Pemain Amerika itu, yang masih di bawah pemerhatian Grand Slam kerana memaki hamun pada kejohanan 2009, mungkin berdepan penggantungan jika pegawai menganggap tindakannya pada final, awal pagi Isnin lalu, apabila dia tumpas kepada Samantha Stosur, sebagai satu ‘kesalahan besar’.

Serena dikenakan perlanggaran etika oleh pengadil dari Greece, Eva Asderaki selepas permainan pertama set kedua menentang Samantha dan dikenakan mata penalti kerana ‘gangguan disengajakan’ apabila berteriak ‘C’mon’ sebelum Samantha berpeluang untuk melakukan pukulan balas ketika rali itu.

Insiden itu berlaku ketika mata ‘break’, membolehkan Samantha meraih mata daripada servis lawannya.

Serena memaki hamun Eva selepas permainan itu dan terus membantah ketika pertukaran gelanggang tidak lama kemudian.

“Pengadil Terbuka AS, Brian Earley mendenda Serena Williams AS$2,000 berikutan perlanggaran etika dikenakan kerana mengeluarkan kata-kata kesat ketika final perseorangan wanita,” menurut Persatuan Tenis AS (USTA) dalam satu kenyataan semalam.

“Denda ini sejajar dengan kesalahan sama pada acara Grand Slam,” kata USTA yang menambah wang itu akan disalurkan kepada tabung Pembangunan Grand Slam.

Serena menerima keseluruhan AS$1.4 juta (RM4.27 juta) pada Terbuka AS.

Hadiah wang sebagai naib juara adalah sebanyak AS$900,000 (RM2.75 juta) dan dia meraih bonus AS$500,000 (RM1.52 juta) kerana menghuni tangga teratas dalam kedudukan Siri Terbuka AS, beberapa kejohanan gelanggang keras menjelang acara Grand Slam terakhir musim itu. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga