slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Jumaat, 21 Oktober 2011

Forteen Tak Mahu Di Cop Artis K-Pop


Dari kiri: Ariz, Izzue, Ameer dan One. Foto SAUFI NADZRI
PETALING JAYA: Kumpulan baru, Forteen tidak mahu dilabel sebagai penyanyi berkumpulan ala Korea, K-Pop, sebaliknya menjelaskan muzik mereka lebih ke arah konsep Barat.
Kata salah seorang daripada kumpulan yang bernaung di bawah label KRU Studios itu, Ariz, ramai yang keliru dengan konsep muzik yang dibawakan Forteen dan mereka ingin mengubah persepsi tersebut.
"Kami tidak mahu di cop sebagai artis berkumpulan ala K-Pop walaupun sekarang ini musim K-Pop melanda di negara kita. Tetapi cara imej yang dibawakan ada sedikit unsur-unsur dari Korea.
"Bagaimanapun Forteen membawakan muzik berkonsepkan pop dan kami mengambil rujukan daripada kumpulan seperti Westlife, Il Divo dan juga KRU.
"Janganlah pula menganggap kami merujuk konsep lagu KRU kerana kami berada di bawah label kumpulan itu," selorohnya.
Selain Ariz,ahli kumpulan Forteen terdiri daripada One, Izzue dan Ameer.
Menurut One pula, walaupun kurang gemar dengan pandangan orang mengenai konsep muzik yang dibawakan, dia dan ahli kumpulannya itu bersyukur kerana ia menunjukkan Forteen semakin dikenali.
"Inilah masanya untuk kami menunjukkan bakat yang dimiliki masing-masing. Walaupun terpaksa bersaing dengan beberapa kumpulan ala K-Pop di Malaysia, ia merupakan cabaran kami untuk menyaingi mereka.
"Alhamdulillah, “single” lagu pertama kami iaitu “Berdua Bersatu” merupakan kejayaan pertama kami lebih-lebih lagi ia kerap dimainkan di radio. Itu juga menunjukkan peminat memberi respons yang memberangsangkan," ujarnya.
Selepas “Berdua Bersatu”, Forteen bakal muncul dengan “single” kedua pula dalam masa terdekat ini dan mereka juga bercita-cita untuk menghasilkan sebuah album penuh jika “single” lagu yang dibawakan menerima respons positif.
"Diakui Forteen masih baru dan terlalu jauh lagi perjalanan untuk mengukuhkan kedudukan kami dalam industri seni yang penuh dengan saingan.
"Apabila melihat jumlah peminat menerusi akaun Facebook kami iaitu http://www.facebook.com/pages/Forteen lebih daripada 15,000 orang, ia sudah cukup buat kami gembira dan lebih bersemangat lagi untuk meneruskan kerjaya kami.
"Harap Forteen dapat memberikan sesuatu yang positif dalam mengembangkan industri muzik tempatan," kata Izzue pula. - mStarOnline

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga