slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Jumaat, 18 November 2011

Atlet termuda menang emas


AALIYAH (dua dari kiri) diapit kakaknya, Phillipa (kiri) Alex (dua dari kanan) dan bapanya, Hanifah selepas menang emas bagi acara tricks wanita dalam sukan ski air di Palembang semalam.

PALEMBANG - Pada usia 8 tahun, Aaliyah Yoong Hanifah muncul atlet paling muda negara memenangi pingat emas pada Sukan SEA Ke-26 kali ini selepas menjuarai acara tricks wanita dalam sukan ski air di Palembang semalam.
Apa yang paling membanggakan, murid tahun 2 Sekolah Kebangsaan Bandar Seri Putera, Bangi, Selangor itu menewaskan peluncur yang lebih berusia daripadanya sekali gus menjadi tumpuan bukan sahaja media Malaysia tetapi juga dari negara tuan rumah.
"Ini kali pertama saya menyertai Sukan SEA dan apabila menang emas memang rasa seronok sangat. Saya gembira dan merasa amat teruja dengan kejayaan ini," katanya yang masih kekok ketika bercakap kepada media.
Anak daripada isteri kedua Hanifah Yoong ini menewaskan peluncur dari Thailand di tempat kedua dan Indonesia (ketiga).
Terdahulu, Aaliyah sudah menunjukkan tanda awal dia mampu memenangi emas apabila mengungguli pusingan pertama dengan mengumpul jumlah mata tertinggi.
Ini sekali gus memberi kelebihan kepadanya untuk beraksi dengan lebih baik pada final ketika dia turun sebagai peluncur paling akhir untuk membuat persembahan.
Sementara itu kakak tiri Aaliyah, Philippa Yoong turut menyumbang emas buat kontinjen negara semalam apabila menjuarai acara slalom wanita sukan ski air.
Phillipa, 33, anak daripada isteri pertama Hanifah dan adik kepada Alex Yoong menewaskan peluncur Singapura, Sasha Christian di tempat kedua dan Thoyibhatus Ummu Sholika dari Indonesia, ketiga.
Ibu kepada tiga anak itu turut mencatat rekod baharu Sukan SEA bagi acara tersebut iaitu 1bouy @55kph 13m line. Kali terakhir acara ski air dipertandingkan ialah pada 1997 di Jakarta.
"Saya agak tertekan ketika beraksi kerana diletakkan harapan untuk menang emas di sini. Syukur saya akhirnya berjaya juga," katanya.
Ski air juga menyumbang pingat perak semalam menerusi Alex dalam acara slalom lelaki. - KOSMO

1 ulasan:

Iklan Mangga