slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Jumaat, 18 November 2011

Silat lenyapkan sorakan Indonesia


AHMAD SHAHRIL dijulang rakan sepasukan selepas menempa emas dengan mengalahkan pesilat Indonesia, Sapto di Jakarta semalam.

JAKARTA - Sorakan daripada penyokong Indonesia ternyata tidak menggentarkan pesilat lelaki negara, Ahmad Shahril Zailudin bagi memburu pingat emas Sukan SEA 2011.
Sebaliknya, Shahril tampil bagai wira apabila mengetepikan cabaran pesilat Indonesia, Sapto Purnomo dalam acara silat olahraga Kelas D 60-65 kilogram lelaki semalam.
Ternyata kejayaan Shahril membawa pulang pingat emas sedikit sebanyak 'meragut' impian tuan rumah untuk mendominasi acara tersebut yang dibelenggu kontroversi berhubung pemilihan juri.
Tanpa belas ehsan, Shahril mudah 'meratah' lawannya itu sehingga mampu memukau penyokong tuan rumah dan pihak juri yang menghadiahkannya kemenangan 5-0.
Shahril berkata, dia telah menanamkan tekad untuk meraih emas, sekali gus memastikan lagu Negaraku berkumandang buat kali pertama di Padepokan Pencak Silat, Taman Mini Indonesia Indah (TMII) Jakarta Timur.
"Dalam pertarungan pertama dan kedua, memang jelas pihak juri memihak kepada pesilat tuan rumah.
"Bagaimanapun, pada perlawanan ketiga, rezeki memihak kepada saya kerana juri tidak dapat menafikan serangan yang saya lakukan memang berhak diberi mata dan akhirnya menang 5-0," kata Shahril semalam.
Shahril berkata, kejayaannya meraih emas itu dianggap lebih bermakna kerana dapat menumbangkan pesilat tuan rumah yang mendapat sokongan padu daripada penyokong sendiri.
"Saya amat berpuas hati kerana berjaya membalas dendam ke atas Sapto kerana saya kalah hanya satu mata kepadanya pada peringkat separuh akhir Kejohanan Dunia di venue sama tahun lalu.
Di sebalik kegembiraan meraih emas, Shahril mengakui, dia kini sedang memikirkan untuk mengakhiri kariernya di peringkat antarabangsa," jelasnya yang membuat lima penampilan di Sukan SEA.
Sejurus kejayaan Shahril, skuad silat negara terus berpesta apabila menambah dua lagi koleksi emas.
Dua pingat emas tersebut hadir menerusi Mohd. Al Jufferi Jamari dalam Kelas E 65kg-70kg lelaki dan Mohd. Fauzi Khalid (Kelas F 70-75kg lelaki).
Mohd. Al Jufferi menyingkirkan pesilat Vietnam, Nguyen Duy Chien, manakala Mohd. Fauzi membenam cabaran atlet Thailand, Katahat Raksapon pada saingan akhir. - KOSMO

1 ulasan:

Iklan Mangga