slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Jumaat, 13 Januari 2012

Kontroversi lagi


TAK LAYAK...Dayoub tidak melalui tempoh ‘cooling-off’ selama dua tahun yang ditetapkan FAM.
TAK LAYAK...Dayoub tidak melalui tempoh ‘cooling-off’ selama dua tahun yang ditetapkan FAM.

KISAH kontroversi pemain import terus mendapat perhatian apabila pertikaian terbaru membabitkan pemain import Selangor dari Lubnan, Ramez Dayoub dan Mohammed Ghaddar yang kini beraksi bersama Kelantan, turut dikatakan tidak menepati piawaian ditetapkan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Isu itu kini hangat dibincangkan di kalangan peminat bola sepak tanah air yang mula mempersoalkan status dua pemain import itu yang didakwa melanggar peraturan pengambilan pemain import Liga Malaysia.

Dayoub yang sebelum ini mewakili kelab Myanmar, Magway pada 2011, sepatutnya tidak layak bermain di negara ini kerana tidak melalui tempoh ‘cooling-off’ selama dua tahun yang ditetapkan FAM untuk pemain beraksi dalam mana-mana liga di negara Asean.

Perkara 17 peraturan FAM memaklumkan pemain import yang bermain atau pernah bermain dalam mana-mana liga Asia Tenggara perlu melalui tempoh ‘cooling-off’ dengan kontrak terakhir mereka perlu tamat sebelum atau pada 7 Disember 2009 sebelum dibenarkan beraksi untuk pasukan Liga-M 2012.

Bagaimanapun Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT), Datuk Hamidin Mohd Amin yang ditanya perkara itu berkata, walaupun Dayoub beraksi dalam liga Asean, pemain itu dibenarkan bermain untuk Selangor kerana dia mewakili skuad kebangsaan negara asalnya yang mempunyai ranking lebih tinggi berbanding Malaysia.

“Dalam peraturan ada klausa yang seseorang pemain itu dibenarkan beraksi jika pasukan negara asalnya mempunyai ranking lebih tinggi berbanding Malaysia. Dalam hal ini, Lubnan menduduki ranking lebih tinggi berbanding Malaysia.

“Ranking ini kita ambil kira ranking tahun lalu, tapi yang pasti ranking Lubnan lebih tinggi daripada Malaysia,” katanya yang juga Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS).

Bagaimanapun apa yang mengelirukan, perkara 5.3 FAM pula menyatakan hanya pemain kebangsaan dari negara yang menduduki ranking lebih tinggi berbanding Malaysia setakat 24 Ogos 2011 dibenarkan beraksi dalam Liga-M 2012.

Sedangkan rekod ranking Fifa pada Ogos 2011 menunjukkan Lubnan menduduki tangga ke-160 manakala Malaysia ke-146. Lubnan hanya memperbaiki ranking dengan berada di tangga ke-146, satu tangga lebih baik berbanding Malaysia, pada September 2011.

Jika perkara 5.3 itu turut dikenakan kepada semua pemain import, sudah pasti ia turut membabitkan rakan senegaranya, Ghaddar yang beraksi dengan Kelantan walaupun dia beraksi dalam liga divisyen satu Asia sebelum ini, bersama kelab Al-Jaish dari Syria.

Ternyata isu terbaru ini juga perlu diberikan penjelasan oleh JKPT yang akan mengadakan sidang media selepas mesyuarat khas hari ini memandangkan masih ada perkara berbangkit dalam pengambilan pemain import bagi mengelakkan sebarang salah faham. - myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga