slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Ahad, 12 Disember 2010

Chong Wei jumpa Taufik

PEMAIN badminton No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei semakin hampir untuk bergelar juara Kejohanan Siri Super Terbuka Hong Kong.
Andai mampu menggenggam gelaran, ia akan menjadi koleksi kejuaraan kelapan jaguh negara itu dalam Kejohanan Siri Super tahun ini.
Selepas tampil bergaya dengan muncul juara pada Terbuka Korea Selatan, Terbuka Malaysia, Seluruh England, Terbuka Macau dan Terbuka Jepun, Chong Wei kini semakin hampir untuk merealisasikan impiannya itu.
Semalam, Chong Wei mudah mengetepikan cabaran pemain Vietnam, Tien Minh Nguyen 21-14, 21-17 pada aksi separuh akhir yang berlangsung di Stadium Queen Elizabeth, Hong Kong.
Kemenangan tersebut membolehkan pemain berusia 28 tahun itu meneruskan kemaraannya untuk beraksi pada pentas final.
Bagaimanapun, laluan yang menanti Chong Wei pada peringkat akhir tidak semudah yang disangka apabila dia terpaksa berdepan pemain sensasi Indonesia, Taufik Hidayat.
Taufik yang merupakan juara Sukan Olimpik 2004 di Athens, Greece mara ke peringkat akhir selepas menundukkan Chen Long dari China 15-21, 21-11, 21-19 pada satu lagi pertemuan separuh akhir semalam.
Berdasarkan rekod pertemuan antara Chong Wei dengan Taufik sebelum ini, ternyata ia memihak kepada pemain kelahiran Pulau Pinang itu apabila merekodkan sembilan kemenangan dalam 15 perlawanan.
Namun, ia masih belum mampu memberi sebarang jaminan untuk Chong Wei mencatatkan kemenangan ke atas Taufik.
Rekod pertemuan terakhir ternyata tidak memihak kepada Chong Wei apabila dia tewas di tangan Taufik pada peringkat suku akhir Kejohanan Badminton Dunia di Perancis, Ogos lalu.
Ketika itu Chong Wei memberi alasan bahawa dia mengalami kecederaan di bahagian belakang badannya dan sekali gus terpaksa akur dengan kehebatan Taufik.
Tetapi kali ini, Chong Wei dijangka lebih bersedia untuk berdepan jaguh dari Indonesia itu.-Kosmo

1 ulasan:

Iklan Mangga