slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Jumaat, 27 Mei 2011

‘Kami hanya ikut arahan’


“KAMI tidak bersalah. Kami hanya mengikut arahan jurulatih (Harun Rasheed) untuk menghilangkan diri. Malah kami tidak tahu kenapa diarahkan begitu”.

Pendedahan itu dinyatakan atlet olahraga negara, Siti Fatimah Mohamad selepas didakwa lesap bersama-sama empat rakan sepasukannya yang lain ketika menjalani pemeriksaan perubatan di Institut Sukan Negara (ISN) pada Selasa lalu.

Empat lagi rakannya yang lain yang beraksi dalam acara lari berganti-ganti 4x100 meter adalah Siti Zubaidah Adabi, Nurul Sarah Kadir, Norjannah Hafiszah Kamaruddin dan Yee Li Leng manakala pelari pecut 100 meter, Mohd Noor Imran A. Hadi yang turut diarahkan berbuat demikian langsung tidak muncul di ISN.

“Sebenarnya saya tidak pasti kenapa jurulatih (Harun) segera mengarahkan kami beredar dari ISN selepas mengetahui terdapat ujian air kencing,” katanya ketika ditemui semalam.

Menurut pemenang pingat emas Sukan Malaysia 2008 itu, dia tidak mengetahui punca sebenar yang berlaku sehingga Harun mengarahkan mereka tidak menjalani ujian air kencing itu sama ada ia mempunyai kaitan dengan pengambilan sejenis pil yang diberikan oleh ketua jurulatih negara itu sejak beberapa minggu ini.

Dia bagaimanapun hadir bersama-sama Siti Zubaidah dan Li Leng di ISN pagi semalam bagi memberikan sampel air kencing seperti yang diminta, namun tiga rakannya yang lain masih belum berbuat demikian.

“Saya tidak boleh berbuat apa-apa kecuali menunggu hasil keputusan itu. Saya kena menerimanya,” katanya yang turut menjelaskan akan turun menjalani latihan seperti biasa.

Sampel air kencing ketiga-tiga atlet itu dihantar ke makmal di New Delhi, India semalam dan diuji Isnin dengan keputusannya bakal diketahui dalam tempoh 48 jam.

Semua atlet berkenaan sebelum ini menggemparkan arena sukan negara, Selasa lalu apabila menghilangkan diri selepas diminta memberikan sampel air kencing di ISN sebagai prosedur biasa sebelum dijadualkan berlepas ke Bulgaria bagi menjalani latihan dan pertandingan di sana.

Selain dianggap sebagai melanggar arahan dan boleh dikenakan tindakan disiplin, ia juga menimbulkan pelbagai spekulasi dan tanggapan buruk yang mungkin membabitkan penggunaan dadah terlarang seperti yang terjadi ke atas beberapa atlet negara sebelum ini sama ada mereka dalam keadaan sedar atau sebaliknya. - myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga