slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Khamis, 26 Mei 2011

Enam atlet pecut negara 'hilang'


ENTAH apa silapnya, arena sukan olahraga negara digemparkan dengan satu lagi cerita yang kurang enak.
Selepas dipalit dengan pelbagai kontroversi serta ‘perang mulut’ antara orang kuat Kesatuan Olahraga Malaysia (KOAM) dengan individu tertentu dalam Majlis Sukan Negara (MSN), kini timbul satu lagi senario negatif yang dilihat mampu menjejaskan pembangunan sukan olahraga tanah air.
Ini kerana, enam atlet pecut negara, seorang lelaki dan lima wanita bertindak melarikan diri daripada pemeriksaan perubatan ketika diminta menjalani ujian anti-doping yang diadakan di Institut Sukan Negara (ISN) di Bukit Jalil kelmarin.
Turut menghilangkan diri ialah jurulatih yang bertanggungjawab ke atas keenam-enam atlet tersebut.
Ketua Pengarah MSN, Datuk Zolkples Embong berkata, lima atlet wanita itu pada mulanya hadir di ISN bagi menjalani pemeriksaan perubatan tetapi menghilangkan diri apabila diberitahu mereka perlu menjalani ujian anti-doping.
“Lima atlet wanita tersebut memberikan alasan belum bersarapan dan terus menghilangkan diri sehingga hari ini (semalam) biarpun pegawai MSN berulang kali cuba menghubungi mereka melalui telefon bimbit masing-masing.
“Selepas itu, pegawai MSN menghubungi jurulatih mereka tetapi gagal.
“Manakala seorang atlet lelaki itu pula langsung tidak menghadirkan diri bagi tujuan pemeriksaan perubatan dan ujian anti-doping,” kata Zolkples pada sidang media di pejabat MSN di Bukit Jalil semalam.
Turut hadir pada sidang media itu ialah Ketua Pengarah ISN, Datuk Dr. Ramlan Abdul Aziz.
Bagaimanapun, Zolkples enggan mendedahkan nama keenam-enam atlet yang terbabit.
Pemeriksaan perubatan tersebut dibuat MSN bagi memastikan atlet-atlet olahraga negara berada pada prestasi terbaik mereka sebelum berlepas ke Bulgaria Sabtu ini untuk menjalani latihan dan menyertai beberapa siri kejohanan di pentas Eropah.
Sementara itu, Ramlan menjelaskan, mengikut peraturan Agensi Anti Doping Dunia (WADA), atlet-atlet yang terbabit wajib memberikan sampel air kencing mereka sekiranya diminta berbuat demikian.
“Mereka perlu mengisi borang terlebih dahulu dan dalam tempoh satu jam, perlu memberikan sampel air kencing. Jika mereka enggan, itu satu kesalahan,” jelasnya.
Tambah beliau, mengikut prosedur, pihaknya akan membuat tiga percubaan untuk mengesan dan menghubungi atlet terbabit.
“Jika terus gagal dikesan dan dihubungi, ISN akan membuat laporan kepada MSN, Majlis Olimpik Malaysia (MOM), WADA dan badan induk olahraga dunia untuk tindakan selanjutnya,” katanya.
Selain atlet yang akan ke Bulgaria, atlet olahraga lain yang turut menjalani pemeriksaan perubatan dan ujian anti-doping kelmarin ialah jaguh 400 meter berpagar wanita negara, Noraseela Khalid, Tan Song Hwa (baling tukul besi wanita) dan Loo Choo Sieng (jalan kaki lelaki). - Kosmo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga