slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Rabu, 9 Mac 2011

Kim Swee dipilih bukan Rajagobal


MBAS KEMBALI... Rajagobal (tengah) diraikan oleh anak-anak buahnya selepas membimbing Malaysia memenangi pingat emas pada Sukan SEA 2009 di Laos

JURULATIH skuad Olimpik kebangsaan, Ong Kim Swee (gambar) semalam sah dilantik sebagai jurulatih skuad bola sepak negara untuk saingan Sukan SEA 2011 di Indonesia, November depan.
Ia sekali gus menamatkan desas-desus bahawa jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal akan dipilih untuk membimbing skuad B-23 kebangsaan dalam usaha mempertahankan pingat emas yang dimenangi di Laos pada 2009.
Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata, pendedahan perlu diberikan kepada jurulatih baru memandangkan Rajagobal turut mempunyai tugasan hakikinya sebagai jurulatih kebangsaan.
"Bukan khidmat Rajagobal tidak diperlukan untuk Sukan SEA 2011 tetapi beliau mempunyai misi lain iaitu Kelayakan Piala Dunia 2014, Kelayakan Piala Asia 2015 dan misi mempertahankan kejuaraan pada Piala Suzuki AFF 2012.
"Apa pun kita tetap perlu mempertahankan kejuaraan Sukan SEA. Ia tanggungjawab besar buat Kim Swee dan beliau masih boleh merujuk kepada Rajagobal sebagai penasihat tidak rasmi," katanya pada sidang media di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.
Pada Sukan SEA 2009 di Laos, skuad B-23 kebangsaan bimbingan Rajagobal berjaya menamatkan kemarau 20 tahun pingat emas setelah menundukkan Vietnam 1-0 pada aksi final.
Sementara itu, Kim Swee yang juga jurulatih skuad Harimau Muda A berkata, beliau mahu menumpukan terlebih dahulu misi skuad Olimpik kebangsaan layak ke pusingan kedua apabila berdepan Pakistan malam ini.
"Ini merupakan satu kepercayaan yang amat tinggi daripada pengurusan tertinggi FAM terhadap barisan kejurulatihan saya.
"Tetapi biarlah saya selesaikan dahulu tugas bertemu Pakistan ini sebelum mengulas lebih lanjut," kata Kim Swee ketika dihubungi Kosmo! di Lahore semalam.
Dalam perkembangan lain, lawan skuad kebangsaan untuk aksi persahabatan antarabangsa pada 25 Mac ini masih belum disahkan dengan skuad Rajagobal itu kemungkinan akan bertemu Iran, Oman atau Sri Lanka.
"Jordan sudah menolak kerana mereka mahu bertemu Kuwait. Manakala India dan Taiwan juga menolak kerana mereka beraksi pada kelayakan Piala Cabaran AFC 2012.
"Iran akan beri jawapan minggu ini. Oman masih belum beri jawapan manakala Sri Lanka baru menghubungi saya pagi tadi (semalam) untuk menyatakan hasrat," kata Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad semalam.- KosmoOnline

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga