slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Isnin, 11 Julai 2011

'Bakar' rumah jiran

HANGUS...rumah yang hangus terbakar.
HANGUS...rumah yang hangus terbakar.

PADANG BESAR: Seorang lelaki warga emas terkedu apabila mendapati tindakannya membakar sampah ketika cuaca panas terik menyebabkan rumah jirannya hangus dalam satu kejadian di Kampung Baru Sungai Serai, Chuping, dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 tengah hari itu, lelaki berusia 70-an itu hanya mampu tersandar di sebatang pokok berhampiran rumah berkenaan kerana terkejut.

Api yang berpunca daripada pembakaran sampah di bawah pohon buluh berterbangan memasuki rumah mangsa, Ahmad Sulaiman Bakar, 26, hingga menyebabkan ia musnah dan mangsa kini tinggal sehelai sepinggang.

Ketika kejadian, Ahmad Sulaiman bersama ibunya, Siti Fatimah Awang, 62, menghadiri majlis perkahwinan kenalannya di Kampung Blok 20, Chuping, dekat sini, manakala isterinya, Munirah Murad, 21, yang baru bersalin anak kedua sebulan lalu berada di rumah mentuanya di Abi, dekat sini.

Siti Fatimah berkata, dia dan Ahmad Sulaiman gagal menyelamatkan semua barangan di dalam rumah separuh papan yang diduduki anak ketiganya itu sejak tiga tahun lalu kerana api marak begitu cepat, tambahan pula kebakaran berlaku ketika cuaca panas terik.

“Sebelum itu, saya sudah menegur jiran terbabit (warga emas) supaya berhati-hati membakar sampah pada waktu panas terik memandangkan api ketika itu turut membakar pohon buluh yang terletak kira-kira 10 meter dari rumah anak saya.

“Tetapi teguran saya tidak diendahkan kerana dia sedang sibuk membersihkan kawasan belukar di kawasan tanahnya untuk ditanam pokok getah. Sebelum menghadiri majlis kenduri itu, saya dan Ahmad sekali lagi memintanya supaya mengawasi sampah yang dibakar,” katanya yang menetap bersebelahan rumah Ahmad ketika ditemui di tempat kejadian.

Katanya, dia terkejut apabila dimaklumkan seorang anaknya, rumah anak ketiganya terbakar dan meminta segera pulang ke rumah ketika sedang menjamah nasi pada majlis perkahwinan itu.

“Sebenarnya, sebelum pergi ke majlis perkahwinan itu, hati saya sudah tidak tenang selepas melihat api pembakaran sampah menjulang tinggi membakar pohon buluh dan bimbang merebak ke rumah anak.

“Kebimbangan saya menjadi kenyataan apabila rumah anak hangus dan jiran yang membakar sampah dilihat duduk tersandar di sebatang pokok berhampiran tapak rumah Ahmad,” katanya.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan dan Pembangunan Wanita Negeri, Mansor Jusoh yang hadir melawat lokasi kejadian, berkata empat beranak malang itu ditempatkan sementara di Rumah Sejahtera Batu Bertangkup yang dikendalikan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sehingga menunggu bantuan seterusnya.

“Saya terpaksa menenangkan jiran mereka yang menyebabkan rumah berkenaan terbakar kerana didapati dalam lemah dan terkejut,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Padang Besar, Penolong Penguasa Halid Hassan berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 2 petang dan mengambil masa kira-kira 15 minit untuk mengawal kebakaran. - myMetro

1 ulasan:

Iklan Mangga