slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Jumaat, 29 Julai 2011

Indonesia akur desakan UCI, ACC


KUALA LUMPUR - Penganjur Sukan SEA 2011 akhirnya menambah acara basikal trek selepas menerima amaran Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) dan Konfederasi Berbasikal Asia (ACC).

Kedua-dua badan sukan tersebut mengancam untuk tidak mengiktiraf acara trek pada temasya tersebut selepas penganjur tetap dengan pendirian untuk mempertandingkan hanya tiga acara dalam kategori lelaki dan wanita.

Naib Presiden ACC, Abu Samah Wahab berkata, mesyuarat terakhir jawatankuasa teknikal Isnin lalu berjaya memberi tekanan kepada tuan rumah untuk menambah acara basikal trek.

"Indonesia bersetuju untuk menambah tiga lagi acara bagi setiap kategori dengan jumlah keseluruhannya enam acara selepas saya diberikan mandat untuk membuat keputusan berhubung pengiktirafan tersebut," katanya.

Abu Samah menjelaskan, perkara tersebut sudah dimaklumkan kepada penganjur empat bulan lalu supaya menambah acara trek namun tiada sebarang tindakan daripada Jawatankuasa Olimpik Nasional Indonesia (KONI).

"UCI dan ACC sebulat suara tidak akan mengiktiraf acara berbasikal sekiranya mereka tidak mengikut peraturan yang ditetapkan. Mereka seharusnya sedar jika mahu mendapatkan pengiktirafan daripada ACC, mereka perlu menambah paling minimum tujuh acara.

"Bagaimanapun persetujuan akhirnya dicapai untuk mengurangkannya kepada enam acara.

"Penambahan acara ini tidak memihak kepada mana-mana negara termasuk Malaysia, yang mampu meraih semua pingat emas yang dipertandingkan," katanya.

Tambahnya, pemilihan acara trek dilakukan sendiri oleh tuan rumah dan ia tidak ada kena mengena dengan Malaysia, walaupun ia bakal memihak kepada skuad berbasikal trek negara.

Acara basikal trek yang dipertandingkan ialah lelaki adalah 10km scratch, 4km kejar mengejar individu dan berpasukan, 40km perlumbaan mata, pecut individu dan omnium manakala acara wanita, pecut individu dan berpasukan, 5km scratch, 500m ujian masa, 25km perlumbaan mata dan omnium. - UTUSAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga