slmt dtg

Pengikut

ads by mangga

HBeat

Rabu, 13 April 2011

Menteri Besar Terengganu terkejut


VELODROM Kuala Lumpur yang terletak di Cheras merupakan salah sebuah daripada dua velodrom yang terdapat di Malaysia ketika ini. - Gambar hiasan

KOS pembinaan velodrom mini di Dungun, Terengganu dilaporkan mencecah RM36 juta iaitu 12 kali ganda daripada kos sepatutnya sebanyak 3.5 juta.
Berita terbaru itu ternyata mengejutkan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said .
Ahmad juga pelik bagaimana kos pembinaan kemudahan sukan itu boleh melonjak begitu ketara dan menyifatkan ia tidak rasional dan perlu diteliti semula kerana perbezaan daripada kos asal yang sangat ketara.
Sambil menegaskan supaya kos pembinaan velodrom tersebut mengikut ketetapan asal, Ahmad mahu pihak yang terbabit, terutamanya Jabatan Kerja Raya supaya mengkaji semula tentang perkara itu.
“Memang saya terkejut... sebab itu saya mahu ia dikaji semula,” kata Ahmad di Kuala Terengganu kelmarin.
Sebelum ini, kos asal pembinaan velodrom mini yang dicadangkan Kerajaan Negeri Terengganu dan Majlis Sukan Negara (MSN) dianggarkan sekitar RM3.5 juta.
Ahmad menambah, pihaknya menyerahkan kepada JKR untuk menetapkan pelan atau reka bentuk velodrom mini itu agar bersesuaian dengan jumlah kos seperti mana perancangan asal.
Sementara itu, Ketua Pengarah MSN, Datuk Zolkples Embong turut menyifatkan kos projek tersebut amat tinggi.
“Kos pembinaan velodorom mini itu amat tinggi memandangkan kita hanya mahu membina sebuah velodrom biasa untuk dijadikan pusat latihan serta venue pertandingan peringkat tempatan,” katanya.
Terdahulu, MSN dan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) berhasrat membina sebuah velodrom mini sebagai menghargai jasa jaguh berbasikal trek negara kelahiran Terengganu, Azizulhasni Awang yang semakin mencipta nama di pentas antarabangsa.
Pembinaan velodrom mini itu kekal di Dungun kerana kerajaan kini mempunyai tapak alternatif iaitu di Kampung Balai Besar.
Sebelum itu, cadangan kerajaan untuk membina velodrom mini di kawasan lapang di Sura, Dungun mendapat bantahan penduduk setempat kerana menganggap ia akan mengambil tanah dan mengganggu tempat anak muda beriadah.
Ketika ini, Malaysia memiliki dua velodrom iaitu Velodrom Kuala Lumpur di Cheras dan Velodrom Rakyat di Ipoh. - Kosmo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Mangga